Vi har nu gjort os de første gode erfaringer med det nye lade koncept for foreningen, og heldigvis ser alt ud til at fungere fint.
Et system består af en eller flere ladere inden for samme sikringsgruppe, typisk en halv blok, samt en Equalizer, der løbende måler det samlede strømforbruget i den samme halve blok.
Alle komponenter – ladere og equalizer – kommunikerer trådløst med hinanden i en slags kædekommunikation. Det betyder eksempelvis, at ladere fungere som en slags forstærker af det rådløse signal, og sender den kommunikation videre, der ikke er til den selv.
Derfor er det vigtigt, at nye ladere opsættes, så de bedst muligt kan kommunikere med det eksisterende system, og at de placeres, så fremtidig kommunikation ikke gøres sværere end nødvendigt. Elektriker eller elbil-udvalget kan vejlede i tvivlsspørgsmål.
Det betyder også, at det er uhensigtsmæssigt for systemet, hvis man slukker for en lader. Det kan i værste fald sætte systemet ude af drift, hvilket får alle ladere til at gå i nøddrift med en stærk begrænset kapacitet.
Ønsker man at sikre sig mod, at fremmede anvender ens lader, kan laderen systemmæssigt begrænses til enkeltpersoner, så man godkender alle lade-sesioner via den app, der følger med laderen. Tag fat i elbil-udvalget, hvis dette ønskes.